19 juli 2013

Momofuko

Det här med att baka alltså, har ju sen jag startade den här bloggen hittills bara gjort onyttigheter men ja, det är väl en sådan tid just nu, kan också bero på att det stort släktkalas på lördag vilket betyder massa kakor, lovar att snart lägga upp mat med, så att det blir en finare balansgång, så länge får det bli en av de sötaste kakorna man kan göra från de berömda Momofukko Milk Bars, Compost Cookies där man helt enkelt lägger i lite vad man känner med en bas för kakan, här är min variant av detta recept.

Det gick till så att jag blandande 225 gram rumsvarmt smör, 200 gram strösocker, 150 gram farinsocker och 50 gram glukos(sirap funkar det med) med paddelverktyget och på mediumspeed i ungefär 3 minuter för att sedan knäcka i ett ägg och 2 gram vaniljsessens och köra på nästan max i tio minuter.

Detta kallas att vispa smöret och är tydligen mycket viktigt för det gör att basen blir fluffig och nästan vit och sockret smälter in i fettet så att kakan sen blir knaprig och seg. Sedan vände jag lugnt och stilla i 225 gram mjöl, 2 gram bikarbonat, 1.5 gram bakpulver och 4 gram salt.Efter detta så är det bara att lägga in lite vad du känner för, eftersom jag hittade receptet på Crambys sida så valde jag att köra på samma som han hade i då det lät gott, vilket resulterade i M&Ms och chips.

Sen scoopar man upp smeten med typ en sked eller något liknande och ställer in det i kylen i några timmar, detta då smeten är mycket kladdig, sen så efter någon timme i kylen så lägger man ut de på plåtar och har den i ugnen i typ 12 minuter så blir den knaprig och seg.

Men! har gjort det här en gång innan och då lade jag inte så många på en plåt så att det skulle bli runda och fina, denna gången var det lite mer stress och då blev de såhär. Men får göra det en gång till och fixa en ny fin bild, ha en bra sommardag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar