22 aug. 2013

Vegetariska dumplings


















Invigde dumplings - ångaren som Agnes  köpte med sig från Kina igår och det blev succé! Kan ha blivit min nya favoriträtt?
Kul är det i alla fall, mycket hackande och pillande, men när man är klar och sitter där och doppar sina dumplings i dippsåsen gjord på äppelvinäger och soja så kan man inte annat än vara väldigt nöjd.

Det är faktiskt heller inte särskilt svårt, mitt recept på vegetariska dumplings innehåller
Färdigköpt dumplingsdeg (Finns i asiatiska butiker, köpte mina på Asian Trading på Möllan i Malmö. Man kan också göra egen deg, vilket jag ska testa och sen lägga ut här)
Två morötter
Två Champinjoner
Kål (efter behag)
En halv Chili
Två vitlöksklyftor
Zucchini
Soja

Hacka alla ingredienser, smått smått och blanda ihop, häll i soja(efter behag) och sedan är det bara att fram dumplins degen och börja göra små knyten. När man är klar med det så kan man antingen ångkoka de i en sådan där ångkokare eller steka dem i stekpannan med olja, Vilket också är väldigt gott och något som jag starkt rekommenderar att också testa. Vi blandade och hade både och vilket var en bra blandning då du inte får plats med så väldigt många i ångkokaren.

Till detta så hade vi en dippsås som gjordes på 2 msk äppelvinäger, 2 msk soja(japansk), en halv finhackad chili som blandas ihop i en liten skål, addera sen lite sesamfrön i blandningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar