20 apr. 2014

Hur man får till den perfekta hamburgaren del 2: Hur man gör sin egen ketchup

Hmm, det här som ska vara på hamburgaren, osten till exempel, sägs, om man ska tro flippin burgers, vara en fulost, alltså en ost som smakar cheddar men som innehåller smältämnen som ger den där karaktäristiska smaken. Alltså sådan där färdighyvlad ost, alternativt att man köper en amerikansk special ost. Men jag vill ha en burgare som har en egen signaturost, så jag tänker mig att vi prövar lite olika ostar och sedan får väl testen utvisa vilken svensk ost som håller måttet för att komma på den perfekta hamburgaren?

Men tanken var att jag idag skulle dela med mig av ketchupen till den perfekta hamburgaren, denna ketchup kan vara den godaste ketchup ni någonsin smakat. När jag gjorde denna ketchup första gångerna, så köpte jag bara hem ketchup. Men det är ju ingen utmaning så här kommer ketchup från grunden.

Det du behöver för att göra egen ketchup är:
800 g solmogna eller konserverade tomater
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
160 g (ca 1 dl) honung
1/2 dl ättika (12 %)
150 g (ca 1 dl) tomatpuré
1 tsk salt

Gör så här:

Koka upp vatten i en kastrull. Skålla tomaterna tills skalet spricker. Skala dem och hacka dem grovt. Lägg alla ingredienser i en stor och tjockbottnad kastrull. Koka på medelhög värme i ca 30 minuter. Rör ofta. Mixa och passera om du vill ha den riktigt slät. Slå den varma ketchupen på väl steriliserade varma burkar eller flaskor. Denna ketchup håller i kylen i ett år.

För att sedan få till den där perfekta ketchupen till hamburgaren så behöver du:
4 st hela inlagda jalapeño
5 dl av den hemmagjorda ketchupen
1 msk äppelcidervinäger

Gör sedan så här:
Skär bort stjälkarna på jalapeñon och halvera dem på längden. Skrapa bort frön och innerväggar. Mixa jalapeño, ketchup och vinäger. Ställ in i kylen en stund så att smakerna får sätta sig. Sedan är det klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar